تکرار قطعی آب اصفهان در زمان پیک مصرف

این روزها درحالی‌که هوای اصفهان به‌شدت گرم شده باز شاهد قطعی آب در چند نقطه این شهر هستیم. شهروندان این مناطق از افت فشار یا قطعی آب در ساعات طولانی روز گلایه می‌کنند.

 تکرار قطعی آب اصفهان در زمان پیک مصرف

این روزها درحالی‌که هوای اصفهان به‌شدت گرم شده باز شاهد قطعی آب در چند نقطه این شهر هستیم. شهروندان این مناطق از افت فشار یا قطعی آب در ساعات طولانی روز گلایه می‌کنند. زمانی هم که علت را جویا می‌شوند تنها پاسخی که دریافت می‌کنند آبرسانی توسط تانکرهای سیار است.اما سؤال اینجاست که چرا با اینکه چندین سال است در این مقطع سال این مسئله رخ می‌دهد به راهکاریی برای حل آن نرسیده‌ایم و هر سال باید شاهد صفی از دبه‌ها برای گرفتن آب از تانکرهای سیار آن‌هم در کلان‌شهری همچون اصفهان باشیم؟ این اتفاق تقریباً هر سال بخصوص در مناطقی که از تراکم جمعیتی بالا و بافت قدیمی برخوردار است می‌افتد. حتی در چند محله که تعمیراتی توسط شرکت آب و فاضلاب اصفهان در سال گذشته انجام شد و لوله‌های انتقال آب کمکی نصب شد باز شاهد افت فشار و قطعی آب هستیم.یک مسئله‌ای که وجود دارد و از آن نمی‌توان به‌سادگی عبور کرد این است که در این چندروزه گرما در اصفهان اوج گرفته و تا بالای 40 درجه هم رسیده است. این توده هوای گرم چند روز در اصفهان مانده و باعث افزایش دما شده است.

در این زمان به‌غیراز آب شرب، آب موردنیاز برای کولرهای آبی هم به مصارف روزانه همچون شستشو و استحمام نیز اضافه می‌شود که همین امر باعث بالارفتن میزان مصرف آب می‌شود. هر یک‌درجه‌ای که به دمای هوا اضافه می‌شود مصارف آب چندین برابر می‌شود. با افزایش مصرف آن‌هم در محله‌هایی که خانوارهای زیادی ساکن هستند به افت فشار در مقاطعی از روز ختم می‌شود.

جدای از افزایش مصرف که در این موقع سال امری طبیعی است باید این را هم در نظر داشت که وزارت نیرو قول داده که خط‌قرمزش آب شرب و مصرف خانگی است؛ اما قطعی آب آن‌هم برای ساعت‌های زیاد و حتی چند روز وعده این وزارت‌خانه را هم زیر علامت سؤال می‌برد که چرا زودتر از این به فکر حل مشکل منابع آب در سامانه آبرسانی اصفهان نبوده است که حالا بخصوص در زمان‌های پیک با کسری میزان تولید مواجه شود.

زمانی که میزان تولید آب در سامانه آبرسانی اصفهان 13 مترمکعب بر ثانیه باشد درحالی‌که مصرف در ساعات پیک بخصوص در این روزهای گرم به 15 مترمکعب بر ثانیه می‌رسد حتماً در این شبکه با کسری 2 مترمکعب بر ثانیه مواجه می‌شویم که همین به افت فشار و قطعی آب در شبکه برخی از مناطق منجر می‌شود.

چاه‌های فلمن هم که چند سالی هست که از مدار منابع آبی اصفهان خارج شده و امسال هم که میزان آبگیری که در آن صورت گرفته به‌اندازه‌ای نیست که بتوان روی آن حساب کرد.

با این کسری آب و قطعی‌های مکرر حالا باید دید آیا وزارت نیرو نمی‌خواهد اقدامی برای جبران آن و افزایش فشار و آبرسانی به شهروندان اصفهان انجام دهد؟

از آن‌سو هم مردم باید در این روزهای گرم به فکر همشهری‌های خودشان بخصوص در مناطق درگیر با قطعی آب و افت فشار باشند و در مصرف آب دقت بیشتری کنند. شاید با کاهش مصرف غیرضروری در ساعات پیک مصرف و موکول‌کردن کارها به زمان‌های غیرپیک بتوان بخشی از این کسری در روز را جبران کرد. همکاری خود اصفهانی‌ها می‌تواند تصویر تانکرهای سیار و دبه‌های به صف شده برای دریافت آب را از شهر حذف کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار